Obszary Terapeutyczne

Pierwsze projekty rozwijane przez Evestra Onkologia dotyczą następujących obszarów leczniczych:

RAK PIERSI

W 2008 roku raka piersi zdiagnozowano u ponad 330 000 kobiet w Unii Europejskiej. z czego około 89 000 zmarło. Prawie 1.330.000 kobiet z rozpoznaniem raka piersi zostało zarejestrowanych w ciągu ostatnich pięciu lat. W Polsce, rak piersi należy do większości nowo zdiagnozowanych nowotworów (prawie 21%) i jest drugim najbardziej śmiertelnym rodzajem raka w kraju (13% zgonów związanych z rakiem). Prognozy do 2025 roku wskazują na wzrost zachorowalności na raka piersi we wszystkich grupach wiekowych. Niewielkiego wzrostu oczekuje się w grupie kobiet przed menopauzą, podczas gdy największy wzrost w statystykach ma być obserwowany w populacji kobiet od 50 do 69 roku życia. Oczekuje się, że najwyższy wzrost liczby nowych zdiagnozowanych przypadków raka piersi będzie dotyczył kobiet w wieku 50 lat i więcej, a ponad połowa przypadków wystąpi między 50 a 70 rokiem życia.

RAK PROSTATY

Z 900 000 nowymi przypadkami rocznie, rak prostaty jest globalnie drugim pod względem częstości występowania nowotworem u mężczyzn. Jest też szóstym nowotworem pod względem umieralności (260 000 zgonów rocznie). Jednocześnie jest trzecim pod względem umieralności nowotworem u mężczyzn (po raku płuc i raku jelita grubego). Podczas gdy zachorowalność poniżej 50 roku życia jest niska, ilość nowych przypadków u starszych mężczyzn wzrasta z roku na rok.

ENDOMETRIOZA

Endometrioza charakteryzuje się obecnością błony śluzowej macicy poza jamą macicy. Szacuje się, że endometrioza dotyka około 167 milionów kobiet w wieku rozrodczym na całym świecie. Kobiety cierpiące na endometriozę mają szereg poważnych objawów, w tym przewlekłe zmęczenie, trudności w oddawaniu moczu, ból owulacyjny, brak miesiączki, ból w obrębie miednicy, ciężkie krwawienia miesiączkowe, bolesne miesiączkowanie i dyspareunia. Endometrioza powoduje również zaburzenia płodności. Postępowanie terapeutyczne obejmuje zarówno leczenie zachowawcze (NLPZ, progestageny, agoniści GnRH) jaki i chirurgiczne. Złożona i nie poznana całkowicie etiologia endometriozy powoduje, że diagnoza i leczenie tej jednostki chorobowej nie zawsze jest w pełni skuteczne. Niektóre wstępne dane wskazują jednak, że zastosowanie selektywnych modulatorów receptora dla progesteronu może stać się efektywnym podejściem terapeutycznym. Obecnie dostępne schematy terapeutyczne charakteryzują się dużym stopniem indywidualizacji oraz, często, małą skutecznością terapeutyczną w grupie chorych z objawową endometriozą.

pair